Koncerty, koncerty…

Autor: 
Krystyna Oniszczuk-Awiżeń
Foto: 
Mirosław Awiżeń
01.jpg
02.jpg
03jpg.jpg
04.jpg

Sierpień obfitował w liczne wydarzenia koncertowe, poczynając już od pierwszego dnia – 1.VIII rozpoczął się bowiem Jubileuszowy 80. Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju. 15 sierpnia zainaugurowany został XII Dolnośląski Festiwal Muzyczny – tym razem w Kłodzku, wieńcząc II Jarmark Arnoštowy. Zaraz po tym pierwszym tego roku koncercie, DFM ruszyło z impetem: 16 – koncert w Bardzie, 17 – w Polanicy-Zdroju, 23 – w Droszkowie, 24 – ponownie w Bardzie. W tym roku motto przewodnie koncertów brzmi: „Szczęście, które mi pozostało”. O programie i artystach występujących w ramach DFM zapewne jeszcze więcej napiszemy, bo cykl koncertów przed nami bogaty…
Tymczasem parę słów o innych koncertach…
17 sierpnia na zakończenie IX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej Ziemi Kłodzkiej, w Muzeum Ziemi Kłodzkiej wystąpił utalentowany duet: Monika Hanus-Kobus – fortepian i Aleksander Kobus – trąbka (pierwszy trębacz w NFM Wrocław). Koncert muzyki polskiej na trąbkę i fortepian na długo zostanie w pamięci jego licznych uczestników, w tym sporej grupy młodych melomanów. Najbardziej ucieszyło mnie ogromne zainteresowanie i wręcz zapatrzenie się w muzyka grającego na trąbce przez około 10-letniego chłopca (być może zamarzyła mu się też taka kariera).
Organizatorem festiwalu było Stowarzyszenie Concertare, które na jego realizację otrzymało dofinansowanie ze środków Starostwa Powiatowego w Kłodzku oraz Parku Narodowego Gór Stołowych.
Oto krótka informacja o dorobku artystycznym występujących artystów:
Monika Hanus-Kobus – naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 7 lat. W 2015 roku ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie fortepianu prof. Grzegorza Kurzyńskiego. W 2019 ukończyła studia doktoranckie w klasie kameralistyki prof. Heleny Furmanowicz-Kurzyńskiej. Jest laureatką licznych nagród i wyróżnień w konkursach ogólnopolskich, jak i międzynarodowych. W ostatnich latach jako kameralistka zdobyła nagrody m.in.: II miejsce w Akademickim Konkursie Zespołów Kameralnych (Wrocław, 2017), II – w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Grand Prize Virtuoso” (Londyn, 2017), III – w Ogólnopolskim Turnieju Kameralnym (Bydgoszcz, 2015), II – w Akademickim Konkursie Duetów Instrumentalnych (Wrocław, 2014), I – w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Chieri (Włochy, 2014). Jako pianista-kameralista została również doceniona na różnych konkursach: nagrody dla najlepszego pianisty na XII Konkursie Młodych Wiolonczelistów (Wrocław, 2017), X Międzynarodowym Konkursie Muzyczny im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza, 2017), VII Ogólnopolskim Festiwal Trębaczy (Kalisz, 2014). Była akompaniatorem na wielu znaczących konkursach, m.in.: na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium, Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” w Pradze, Międzynarodowym Konkursie w Korei Południowej „Jeju Brass Competition”. Współpracowała z wieloma wybitnymi osobistościami, między innymi z Gaborem Tarkovi (trąbka), Gaborem Varga (klarnet), Pierrem Gennisonem (klarnet) czy Vitorem Fernandesem (klarnet).
Aleksander Kobus – jeden z najbardziej utytułowanych i wyróżniających się na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej trębaczy. Zwycięzca organizowanego przez International Trumpet Guild Międzynarodowego Konkursu Ellswortha Smitha zachwyca doskonałą techniką i pięknym brzmieniem publiczność sal koncertowych Europy, Ameryki i Azji zarówno jako solista, jak i kameralista czy muzyk orkiestrowy. Jako pierwszy Polak grający na instrumencie dętym odniósł sukces zdobywając nagrodę na prestiżowym 67. Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium. Jest artystą firmy Bach. Ma na swoim koncie nagrody i wyróżnienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m.in. Grand Prix podczas Daniel Patrylak Memorial Trumpet Competition w Stanach Zjednoczonych, II miejsce na XIV International Jeju Brass Competition w Korei Południowej, I – w X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, I – na VII Ogólnopolskim Festiwalu Trębaczy w Kaliszu, I – w XIV International Chieri Competition we Włoszech, I – na The North International Music Competition w Szwecji.
Studiował we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie trąbki prof. Igora Cecochy. Ukończył je z wyróżnieniem, a w 2019 uzyskał w tej uczelni tytuł doktora sztuki i został wykładowcą wrocławskiej Akademii. Następnie uczył się na berlińskim Univerität der Künste w klasie Gábora Tarköviego. Występował jako solista z takimi orkiestrami jak NFM Filharmonia Wrocławska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Münchener Kammerorchester, Dublin Sinfonia Orchestra czy Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Z ostatnim z tych zespołów nagrał „Koncert na trąbkę i orkiestrę” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora – nagranie to było nominowane do prestiżowej polskiej Nagrody Muzycznej „Fryderyk”. Obecnie artysta jest pierwszym trębaczem w orkiestrze symfonicznej NFM Filharmonia Wrocławska.
A na zakończenie jeszcze parę słów o kolejnym koncercie w Muzeum Ziemi Kłodzkiej 28 sierpnia, organizowanym przez Kłodzki Ośrodek Kultury: Bonjour! Parlez-vous Français?
Wystąpił zespół amatorski SPONK, który przyjechał prosto ze Strasburga, gdzie usłyszeli o Polsce i naszej krainie podczas wyjątkowego wydarzenia DWA SERDUSZKA — Święto Kultury Polskiej. Projekt promował polską kulturę i turystykę, i okazał się ogromnym sukcesem. W Strasburgu sprzedano ok. 400 biletów, zebrano 5000 €, które przekazano na odbudowę szkoły w Ołdrzychowicach Kłodzkich, a aż 18 francuskich turystów zadeklarowało przyjazd do Kotliny już w sierpniu.
Grupa SPONK składa się z 10 muzyków — małych i dużych, tworzących razem od 2012 roku. Członkowie zespołu wręcz „zakochali się” w Ziemi Kłodzkiej i spędzili tu cały tydzień sierpnia! Był to dla nich intensywny czas: warsztaty z muzyki ludowej i klasycznej, zwiedzanie oraz smakowanie lokalnych specjałów. Tak więc na dziedzińcu muzealnym zabrzmiała nie tylko zapowiadana muzyka francuska i klasyczna, ale także opanowane podczas warsztatów utwory z polskiego repertuaru, w tym m.in. krakowiaczek, oberek i inne ludowe znane pieśni. A wtórowało zespołowi wielu słuchaczy, śmiało podśpiewujących sobie znane im utwory.

Wydania: