SPOTKANIE ROBOCZE W STAROSTWIE POWIATOWYM W SPRAWIE SYTUACJI W SŁUŻBIE ZDROWIA
Spotkanie robocze w Starostwie Powiatowym w Kłodzku poświęcone było bieżącej sytuacji w służbie zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem szpitali powiatowych. Starosta Maciej Awiżeń, wicestarosta Małgorzata Jędrzejewska-Skrzypczyk oraz poseł na Sejm RP Monika Wielichowska wspólnie pracują nad propozycjami rozwiązań mającymi zapobiec ciągłemu niedofinansowaniu służby zdrowia. Niestety kontrakty proponowane przez NFZ nie pokrywają kosztów fun-kcjonowania szpitali powiatowych.
Pani poseł Monika Wielichowska przedstawiła przygotowaną przez siebie interpelację w tej sprawie:
I N T E R P E L A C J A
w sprawie: pogarszającej się sytuacji ekonomicznej szpitali powiatowych, która doprowadzi do ograniczenia zdrowotnych usług
Szanowny Panie Ministrze, zatrważająca jest pogarszająca się sytuacja ekonomiczna szpitali powiatowych, wynikająca ze wzrostu kosztów związanych m.in. z wynagrodzeniami gwarantowanymi przez nowe regulacje prawne, które nakładają obciążenia finansowe na szpitale powiatowe, a nie znajdują pokrycia w przychodach. W ostatnim czasie wprowadzono trzy regulacje prawne, które nakładają na szpitale powiatowe obowiązek poniesienia istotnych wydatków, a jednocześnie nie skutkują przekazaniem pod-miotom leczniczym dodatkowych – ponad planowane – środków finansowych z budżetu państwa i z NFZ. Pierwsza ze wspomnianych regulacji to ustawa z dnia 8 czerwca 2017 r. o wynagrodzeniach zasadniczych w ochronie zdrowia oraz jej zmiana dokonana we wrześniu br., która - podobnie jak ustawa o minimalnym wygrodzeniu za pracę - nie wskazuje źródeł finansowania podwyżek wynagrodzeń koniecznych. Kolejną regulacją, mającą istotny wpływ na funkcjonowanie szpitali powiatowych, jest ustawa z lipca ub.r., gwarantująca wzrost pensji lekarzy specjalistów do poziomu 6750 zł brutto, w zamian za rezygnację z wykonywania pracy poza głównym miejscem zatrudnienia. W tym przypadku NFZ zwraca jedynie część kosztów wzrostu wynagrodzeń lekarzy, nie uwzględniając pochodnych od zwiększonego wynagrodzenia, które pracodawca – w tym przypadku szpital powiatowy – pokrywa we własnym zakresie. Trudno nie przypomnieć także ustawy o wzroście najniższej płacy krajowej w roku poprzednim i roku 2019. Zapowiadane są także zmiany w podatku VAT, które dodatkowo mogą pogorszyć sytuację finansową szpitali.
W trudnej sytuacji stawiają szpitale powiatowe również regulacje określające nowe minimalne normy zatrudnienia pielęgniarek, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r., wprowadzone w drodze zmiany rozporządzenia dotyczącego lecznictwa szpitalnego. Nowe normy zależeć będą nie od liczby przyjętych pacjentów, ale od liczby łóżek – np. 0,6 na łóżko dla oddziałów o profilu zachowawczym i 0,7 dla oddziałów zabiegowych. Spełnienie przez szpitale powyższych norm oznacza konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu pielęgniarskiego lub redukcję liczby łóżek. Na zatrudnienie większej liczby pielęgniarek szpitale potrzebują dodatkowych pieniędzy, z kolei zmniejszenie liczby łóżek rodzi niebezpieczeństwo zagrożenia dla życia i zdrowia mieszkańców Polski powiatowej.
Na trudną sytuację finansową szpitali powiatowych wpływa również wzrost cen prądu i postępująca inflacja – oba te czynniki nie były dotychczas uwzględnianie we wzroście nakładów na ochronę zdrowia w formie podwyższenia wyceny świadczeń zdrowotnych. NFZ nie tylko nie podniósł wyceny świadczeń zdrowotnych, ale w sposób istotny obniżył wycenę świadczeń zdrowotnych w zakresie np. chorób wewnętrznych.
Wspomniane regulacje prawne, wprowadzone bez zabezpieczenia środków finansowych na realizację, mogą doprowadzić do znacznego ograniczenia dostępności mieszkańców Polski powiatowej do świadczeń udzielanych w szpitalach powiatowych. Na szpitale powiatowe nakładane są nowe obowiązki bez jednoczesnego zapewnienia środków finansowych na ich realizację. Samorządowy powiatowe, które są organami prowadzącymi szpitale powiatowe, nie udźwigną finansowo zmian wprowadzanych przez rząd bez zwiększenia finansowania. Nowe regulacje skutkować będą ograniczeniem dostępności do usług zdrowotnych, dojdzie do likwidacji łóżek – w efekcie likwidacji oddziałów, a nawet szpitali. Skutki społeczne takich decyzji będą katastrofalne. Życie, zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów w całej Polsce jest zagrożone. Dlatego konieczne jest podjęcie stosownych działań prawnych zmierzających do zniwelowania negatywnych skutków ww. regulacji.
Panie Ministrze: 1. Czy Pan Minister ma świadomość, że wprowadzane nowe regulacje prawne – bez zabezpieczenia środków finansowych na ich realizację, doprowadzą do ograniczenia dostępu do świadczeń udzielanych przez szpitale powiatowe? 2. Kiedy zostaną zwiększone kontrakty z NFZ?
Z wyrazami szacunku
Monika Wielichowska
Poseł na Sejm RP
Niestety pogarsza się również dramatycznie sytuacja w ratownictwie medycznym, a co również jest przedmiotem interpelacji pani Wielichowskiej:
I N T E R P E L A C J A
w sprawie: finansowania państwowego ratownictwa medycznego
Szanowny Panie Ministrze,
z dniem 1.04.2019 r. nastąpią duże zmiany organizacyjne w systemie Ratownictwa Medycznego tj.: zmiana rejonów operacyjnych z 12 na 2, dwie skoncentrowane dyspozytornie, zawiązanie konsorcjum lub podwykonawstwa w celu realizowania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia itd. Są to duże zmiany organizacyjne, ale niestety nie poparte wzrostem środków finansowych na Zespoły Ratownictwa Medycznego.
W związku z trudną sytuacją finansową dysponenci zespołów ratownictwa medycznego apelują o zwiększenie stawki ryczałtowej za dobokaretkę do rzeczywistych kosztów funkcjonowania zespołów ratownictwa medycznego, tj.:
1) specjalistyczna 6900 zł (brutto)/doba;
2) podstawowa 4500 zł (brutto)/doba Jednocześnie w związku z brakiem lekarzy systemowych w obsadach zespołów specjalistycznych, konieczna jest pilna zamiana zespołów specjalistycznych na podstawowe.
Od 2011 roku stawki na finansowanie zespołów ratownictwa medycznego pozostają w województwie dolnośląskim na niezmienionym stałym poziomie, tj.: 1. dla świadczeń udzielanych przez specjalistyczne zespoły ratownictwa medycznego – w kwocie 4013,25 zł dziennie; 2. dla świadczeń udzielanych przez podstawowe zespoły ratownictwa medycznego – w kwocie 3093,47 zł dziennie. Finansowanie świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego w żaden sposób nie uwzględnia rosnących nowych, dużo wyższych na przestrzeni lat kosztów utrzymania prowadzonych jednostek: – ustawowo został wprowadzony wzrost najniższego wynagrodzenia – ustawa z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagradzania zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne, zatrudnionych w podmiotach leczniczych (realizowane przez podmioty ze środków własnych); - wzrost wynagrodzeń wprowadzonych w 2018 roku, wynikający z ustaleń z organizacjami związkowymi (włączenia 1 100,00 zł do płacy zasadniczej pielęgniarek oraz obciążenie dodatkowymi kosztami pracodawców, przekazania na koszty pracodawcy 167,00 zł/jednostkom szpitalnym przekazano ok. 431,00 zł); - dodatkowe kosz-ty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem systemu SWD (zakup sprzętu do miejsc stacjonowania zespołów, zakup tuszy, obsługa informatyczna, naprawa uszkodzonych tabletów – naprawy często przekraczają kwotę 4 800,00 zł, itp.); - wzrost cen paliwa, leków, sprzętu medycznego, ubezpieczenia OC, itp.; - rosnące oczekiwania płacowe pracowników innych grup zawodowych działających na rzecz funkcjonowania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego i obsługującego ten system; - coroczna inflacja; - brak dodatkowych środków finansowych na zakup karetek oraz sprzętu medycznego, brak możliwości pozyskania środków zewnętrznych na sfinansowanie tj. środki unijnych; - od roku 2019 – wzrosty stawki godzinowej i płacy minimalnej, ustawowe zagwarantowanie pielęgniarkom dodatkowego 6-dniowego płatnego urlopu szkoleniowego w roku oraz uzgodnienia pomiędzy Ministrem Zdrowia, a organizacjami związkowymi ratowników medycznych o wprowadzeniu identycznego urlopu szkoleniowego dla tej grupy zawodowej oraz koszty zastępstw, wynikających z dodatkowej nieobecności w/w grup pracowniczych; - w projekcie rozporządzenia MZ w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego z dnia 21.12.2018 r. wprowadza się zapis o obligatoryjnym zapewnieniu wyposażenia do obsługi SWD PRM w miejscu stacjonowania zespołów ratownictwa medycznego, w specjalistycznym środku transportu oraz w dyspozytorni medycznej przez dysponentów zespołów ratownictwa medycznego i posiadanie łączności radiowej, zapewniającej komunikację ZRM z dyspozytornią medyczną, szpitalnymi oddziałami ratunkowymi ze środków własnych.
Należy podkreślić, że na większość wymienionych powyżej kosztów, dyrektorzy podmiotów realizujących świadczenia z zakresu ratownictwa medycznego nie mieli wpływu.
Biorąc pod uwagę, że funkcjonowanie systemu ratownictwa medycznego jest szczególne ze względu na:
- działania w obszarze bezpieczeństwa państwa,
- niesienie pomocy medycznej każdej osobie będącej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- pozostawania w ciągłej gotowości do natychmiastowych reakcji w zdarzeniach mnogich i masowych;
- konieczności ciągłego doskonalenia zawodowego pracowników,
- utrzymania wysokich standardów w wyposażeniu zespół oraz dyspozytorni medycznych
niezbędne jest wprowadzenie stabilnego, realnego finansowania zadań określonych ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym zarówno dla zespołów ratownictwa medycznego, jak i dyspozytorni medycznych, które zagwarantują bezpieczną i stabilną realizację świadczeń. Panie Ministrze, czy resort zwiększy środki finansowe na 2019 i lata następne na finansowanie świadczeń z zakresu Zespołów Ratownictwa Medycznego województwa dolnośląskiego?
Z wyrazami szacunku
Monika Wielichowska
Poseł na Sejm RP
Kolejnym bardzo ważnym tematem spotkania była sytuacja Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej. Problem ten przedstawiamy też w numerze lutowym BRAMY.