Niepodległa jest kobietą
Uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości pod opieką polonistki, mgr Małgorzaty Załupki, realizowali autorski projekt Niepodległa jest kobietą dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz nadania Polkom praw wyborczych. Pomysł stanowił część większego działania edukacyjnego pod nazwą 100 dni dla Niepodległej, które znalazło uznanie w konkursie grantowym 100 Niepodległa/2018.
W ramach projektu uczniowie zwrócili się z listem do 100 współczesnych Polek z prośbą o współpracę, polegającą na wypełnieniu krótkiego kwestionariusza, który miał zaprezentować poglądy na kwestie wolności i równości praw obywatelskich.
List skierowano do kobiet reprezentujących różne pokolenia i dziedziny działalności oraz zainteresowania. W intencji organizatorów z nadesłanych zwrotnych wypowiedzi miała powstać wystawa, dostępna dla uczniów szkoły i mieszkańców miasta w listopadzie 2018.
A po zakończeniu jubileuszu zaplanowano zarchiwizowanie otrzymanych materiałów.
Wraz z kwestionariuszem każda z uczestniczek projektu miała dołączyć swoje zdjęcie z autografem. Fotografie wraz biogramami uczestniczek projektu miały stanowić istotny element wystawy.
A oto pytania do kwestionariusza Niepodległa jest kobietą:
1) Czym jest dla Pani wolność? Jakie miejsce zajmuje ta wartość w Pani życiu?
2) Jakie znaczenie ma dla Pani fakt nadania Polkom praw wyborczych 100 lat temu bezpośrednio po odzyskaniu niepodległości w listopadzie 1918 roku? Jak współczesne Polki powinny uczcić tę rocznicę?
3) W czym dostrzega Pani obecnie najpoważniejsze zagrożenie dla wolności? Jak można je zniwelować?
4) Czy zna Pani historie Polek, które można by nazwać heroinami naszej niepodległości lub prekursorkami emancypacji? Jeśli tak, proszę się z nami podzielić swoją opowieścią lub polecić nam tekst kultury (książkę, film), który o takiej niezwykłej kobiecie opowiada.
5) Czego chce Pani życzyć Polkom i Polsce z okazji jubileuszu?
28 listopada br. miało miejsce w Bibliotece Naukowej Muzeum Ziemi Kłodzkiej podsumowanie realizowanego przez uczniów KSP wyżej wymienionego projektu. Zaprezentowana została wystawa, w której ostatecznie wzięło udział 26 kobiet. Część z nich – jako że były to kłodzczanki (obecne i byłe) – uczestniczyła osobiście w spotkaniu. A oto lista Polek, które podjęły współpracę w projekcie (wg alfabetu): Anna Alboth – dziennikarka, podróżniczka, Sylwia Bajek – podróżniczka, Grażyna Bastek – kustosz Muzeum Narodowego w Warszawie, Sylwia Chutnik – pisarka, dziennikarka, Anna Dziewit-Meller – dziennikarka, Gabriela Dyna-Bertinchamps – absolwentka Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości, ob. mieszkanka Dubaju, Lidia Geringer de Oedenberg – poseł Parlamentu Europejskiego, Aleksandra Hirszfeld – artystka, krytyczka sztuki, Jaga Hupało – najsłynniejsza polska stylistka fryzur, Klaudia Jachira – aktorka, Małgorzata Kidawa-Błońska – marszałek Sejmu RP, Anna Kowalczyk – dziennikarka, Anna Łabuszewska – dziennikarka, Anna Onichimowska – autorka książek dla dzieci, Krystyna Oniszczuk-Awiżeń – historyk, muzealnik, autorka publikacji dot. historii Ziemi Kłodzkiej, Monika Płatek – prawniczka, prof. nadzw. Uniwersytetu Warszawskiego, Łada Ponikowska – współzałożycielka Klubu Otwartej Kultury w Kłodzku, Maria Poprzęcka – prof. dr hab. Uniwersytetu Wrocławskiego, Sylwia Spurek – z-ca Rzecznika Praw Obywatelskich, Joanna Stoklasek-Michalak – dyrektor Twierdzy Kłodzkiej, Małgorzata Strękowska-Zaremba – pisarka, autorka podręczników, Agnieszka Urbańska – kłodzka autorka książek dla dzieci, Monika Wielichowska – posłanka na Sejm RP, Marta Zilbert – dyrektorka Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kłodzku.
Z wypowiedziami uczestniczek mogli się zapoznać wszyscy zainteresowani, gdyż wystawa była dostępna jeszcze w pierwszych tygodniach grudnia w Bibliotece Naukowej Muzeum Ziemi Kłodzkiej. Pozwolę sobie na zakończenie przybliżyć Państwu odpowiedzi na pyt. 5 – czyli życzenia dla współczesnych Polek i Polski z okazji jubileuszu:
„Ponieważ wolność, to trudna sztuka wyborów – życzę Polkom, by ugruntowały swą świadomość, że mają taką możliwość i żeby z niej korzystały. By wychowywały następne pokolenia w duchu wzajemnego poszanowania i solidarności, co będzie miało zdecydowany wpływ na kształt i jakość naszego kraju w przyszłości”; „Solidarności, by miały odwagę i wolę wspierać się...”; „Odwagi w podejmowaniu nowych wyzwań, wytrwałości, żeby nasza codzienna praca była zauważona, doceniona..."; „możliwości realizowania własnych celów, dokonywania wyborów...”; „byśmy mogły być sobą”; „kreatywności, twórczej autoekspresji...”; „własnej ścieżki życiowej, rozwijania talentów, pasji, poczucia wolności”' „więcej pewności siebie, siły i wiary”; „by nasza ojczyzna była tolerancyjna, otwarta na świat, bezpieczna, zaprzyjaźniona z sąsiednimi krajami”.
Oby się mogły spełnić te życzenia.