Obwodnica Kłodzka w etapie końcowym

Autor: 
Mirosław Awiżeń
obw1.jpg
obw2.jpg

18. lipca 2017 r. zostaliśmy zaproszeni (dziennikarze) do „spaceru” po odcinkach budowy tej naszej wymarzonej obwodnicy Kłodzka. I tak krótko: prace przebiegają bez zakłóceń. Planowany termin oddania inwestycji do użytku (połowa 2018 roku) jest niezagrożony. Co mnie osobiście najbardziej zaciekawiło i ucieszyło? To porządek i ład na placach budowy. Wykonawca, czyli PUT Intercor Sp. z o.o. Zawiercie doskonale sobie radzi w każdych warunkach (nawet w tych ulewnych deszczach i sporym błocie). Tak dla przypomnienia: obwodnica Kłodzka to przede wszystkim estakada o długości prawie jednego kilometra, która stoi na 21 podporach i została wybudowana metodą nasuwania podłużnego. Wysokość estakady w najwyższym punkcie wynosi 19 metrów. Z ciekawostek: na budowę estakady zużyto 13 tys. 709 m3 betonu oraz kruszywa mineralnego w ilości ok. 11 tys. ton. Estakada składa się z 20 przęseł, gdzie przęsło waży 1100 ton – ustrój nośny. Nasuwanie obiektu MG6 trwało 8 miesięcy. A tak nawiasem mówiąc: tłumaczyli mi, wyjaśniali, a ja i tak nie potrafię pojąć, choć stwierdziłem naocznie, że to jest możliwe, że można „w powietrzu” przesuwać taki ciężar zanim oprze się ono (czyli przęsło) na kolejne przęsło.

Wydania: