Bezpieczeństwo na drogach

Autor: 
inf. Biuro Poselskie RP S. Jurcewicza

Dnia 3 sierpnia 2010 roku odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Połączone komisje rozpatrywały Sprawozdanie - Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, działania realizowane w tym zakresie w 2009 r. oraz rekomendacje na 2010 r., przedstawione w sprawozdaniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W trakcie posiedzenia głos zabrał Wiceminister Infrastruktury, który zwrócił uwagę na fakt iż ilość wykonywanych różnorodnych działań w 2009 r. przyniosły znaczny spadek liczby wypadków i ofiar śmiertelnych. Ilość wypadków spadła o 9,9%, ilość ofiar śmiertelnych w wypadkach o 15,9%, a ilość osób rannych o 9,8% - w porównaniu do roku 2008.
W trakcie dyskusji głos zabrał również Senator Stanisław Jurcewicz. Odniósł się do przedstawionego sprawozdania wskazując na kilka zawartych w nim elementów. Przedstawił propozycje, dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie Dolnego Śląska skierowane do Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Senator zauważył miedzy innymi, że droga nr 8 – zwana „droga zaufania” niestety w dalszym ciągu nie budzi zaufania, szczególnie na odcinku Wrocław – Kudowa Zdrój. Zdaniem Senatora w możliwie najbliższej perspektywie należy wybudować drogę S5 na wspomnianym odcinku, która spowoduje między innymi zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, a co za tym idzie liczbę wypadków na tej trasie.
Senator Jurcewicz w swej wypowiedzi wskazał też na ważny aspekt wywozu kruszyw z Dolnego Śląska, który odbywa się za pomocą transportu kolejowego i samochodowego, przez co znacznie wzrasta natężenie ruchu.
Niekorzystnym jest zamykanie przez PKP kolejnych odcinków linii kolejowych na terenie Dolnego Śląska, np. do Kudowy Zdrój. Powoduje to zwiększenie ruchu na drogach. Ruch samochodowy szczególnie wzrasta ze względu na funkcjonowanie stref ekonomicznych, ruchu turystycznego i ciągłego wzrostu wywozu w powiatach kłodzkim, ząbkowickim, dzierżoniowskim, świdnickim i wałbrzyskim.
Senator Jurcewicz zwrócił się z wnioskiem o opracowanie „Programu Transportowego dla Dolnego Śląska” ze względu na ciągły wzrost wywozu kruszyw na budowę dróg w Polsce. Może dojść do paradoksalnej sytuacji, że w kraju będą drogi budowane z kruszyw wywożonych z Dolnego Śląska, a w regionie drogi zostaną zniszczone. Dlatego też Senator zaproponował opracowanie programu transportowego gdyż uważa, że jest to niezbędne. Senator Jurcewicz korzystając z okazji podziękował także Wiceministrowi Infrastruktury za przeznaczenie środków finansowych na projekt obwodnicy Kłodzka.

Wydania: