Teatr musi grać... 26. Festiwal ZDERZENIE Teatrów pamięci Mariana Półtoranosa
• 19 listopada – czwartek
18.00 Szymon Majewski
Och-Teatr, Warszawa– MaminSzymek (75 min, bilet 55 zł)
Monolog o relacji Szymona Majewskiego z Matką – wszystkie historie wydarzyły się naprawdę, choć niektórym z nich trudno będzie uwierzyć.
autor: Szymon Majewski
opieka artystyczna: Cezary Żak
projekcje: Radosław Grabski
światło: Waldemar Zatorski
producent wykonawczy:
Jan Malawski
Jak sam tytuł wskazuje, „MaminSzymek” to opowieść o niezwykłej więzi łączącej matkę i jej jedynego syna. (…)
W swoich wspomnieniach Majewski przytacza szereg anegdot, które potrafią zarówno rozbawić, jak i wzruszyć. (…) Monolog wzbogacają tło muzyczne i pamiątki nawiązujące do przeszłości Szymona Majewskiego: od ulubionego w dzieciństwie pluszaka, po pełne uroku archiwalne zdjęcia, czy kartkę z kalendarza z zaznaczoną datą urodzin bohatera.
19.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków
• 20 listopada – piątek
18.00 Piotr Rogaliński / Aleksandra Kugacz-Semerci
Teatr Studio Czyczkowy / Towarzystwo Kultury Czynnej, Wrocław
dzień:noc:DZIEŃ
(80 min, bilet na spektakl i recital 30 zł)
Niemcy wyjadą, Polacy przyjadą. Ziemie Odzyskane. Tyle wiemy z lekcji historii.
cz.1 Faszystowska Mać / cz.2 Być u siebie
reżyseria: Jerzy Welter
„Dzień:noc:dzień” to dwa, zestawione w nieprzypadkowy dyptyk, monodramy (…). Pierwszy, „Faszystowska Mać”, jest spowiedzią Polaka zmuszonego po wojnie do mieszkania pod jednym dachem ze znienawidzonymi wszak Niemcami, którzy nie zdążyli jeszcze zostać wywiezieni z tzw. Ziem Odzyskanych. Ta część, oparta na prawdziwych wspomnieniach Wojciecha Szczeciniaka, to przypowieść o chichocie losu i historii: Polak staje się ni stąd, ni zowąd przymusowym najeźdźcą, okupantem czyjegoś domu, grabieżcą cudzego, niemającego związku z hitleryzmem życia. (…) Druga część spektaklu, monodram „Być u siebie” (…) relacjonuje wspomnienia drugiej strony, Niemców, którzy po wojnie zostali w Polsce, uwiązani założonymi tu rodzinami, pracą, przywiązaniem do ojczystej ziemi.
19.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków
20.30 Dominika Radwan
Teatr KO-KU, Kłodzko
Domina Przegina – recital
(60 min., bilet 30 zł)
Wyobraźcie sobie małą, wąską uliczkę portowego miasteczka we Włoszech. Nad Waszymi głowami, na wysokości ostatniego piętra – od okna do okna, rozwieszone jest pranie… Przyjrzyjcie się... to damska bielizna. A okna? Po lewej internat szkoły dla dziewcząt... po prawej dom publiczny. Hmmm?
No właśnie, hmmm... taki jest występ Dominiki Radwan – najwyższe piętro ludzkich namiętności...
opieka artystyczna: Joanna i Marek Mazurkiewicz
muzyka i akompaniament: Waldemar Krasowski
„Domina Przegina” to autorski projekt Dominiki Radwan, balansujący nieustannie między recitalem a monodramem. Teksty Wojciecha Helińskiego są owocem przemyśleń artystki, a zderzone z klasykami poezji tworzą mieszankę wybuchową. Co wybucha w Dominie? – to, co zapewne w 20 milionach kobiet, które codziennie odkrywają siebie. Niektóre o tym myślą, niektóre mają odwagę o tym mówić, a ona o tym śpiewa.
• 21 listopada – sobota
16.00 Rafał Rutkowski
Teatr Montownia, Warszawa
Ojciec Polski (75 min., bilet 30 zł)
One-man show dla wszystkich ojców. A zwłaszcza ich matek. Żon. I dzieci. Obudź w sobie ojca.
reżyseria: Michał Walczak
światło: Paweł Szymczyk
muzyka: Secretservice75
scenografia: Małgorzata Domańska
producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska
współprodukcja: Magdalena Godlewska-Rutkowska, Jolanta Bielasta (80 min.)
To kolejna odsłona znanej już formuły stand-up comedy, czarnego humoru, prowokacji i doskonałego warsztatu aktorskiego Rafała Rutkowskiego. Niezapomniane doznania: poród na żywo. Cała prawda o seksie małżeńskim. Zachowania godowe u zwierząt. Jak podrywać na ojca na placu zabaw? Jak nakłonić żonę do drugiego dziecka? I wiele innych porad. Tylko dla widzów o mocnych nerwach i zdrowych przeponach.
17.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków
19.30 Joanna Szczepkowska i Jan Jurkowski Teatr Na Dole, Warszawa
Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu (120 min., bilet 55 zł)
Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej (…). Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?
reżyseria: Joanna Szczepkowska
W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, dojrzała kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim – dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta?
I kim jest tytułowa Pelcia?
21.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków
• 22 listopada - niedziela
16.00 Paweł Pabisiak z muzycznym udziałem Przemka Gregera
Teatr Badów im. Piotra Bikonta
Siódemka (90 min., 18+, bilet 30 zł)
Ponuro-śmieszna opowieść o drodze przez Polskę – błotnistą, listopadową, pachnącą stearyną cmentarnych zniczy.
reżyseria: Piotr Bikont
scenografia i kostiumy: Zuzanna Markiewicz
światło, dźwięk i wizualizacje: Kornel Luczek
asystent reżysera: Joanna Fidler-Sierzputowska.
„Siódemka, Siódemeczka, szos polskich królowa, droga, która jest kręgosłupem polskiego państwa”. To właśnie ta droga będzie ostatnią dla bohatera przedstawienia, Pawła, który jedzie z Krakowa do Warszawy na bardzo ważne spotkanie. Droga ta stanie się dla niego, jak i dla widzów, rachunkiem sumienia, próbą zmierzenia się z Polską, polskością i z Belfegorem, zapomnianym przyjacielem z dzieciństwa.
Spektakl nagrodzony: III miejsce – Mała Konsekwencja Teatralna w konkursie III Sopockich Konsekwencji Teatralnych.
17.45 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków
19.30 Jan Peszek Kraków
Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego (60 min., bilet 55 zł)
Spektakl-happening, (...) swoista partytura muzyczna rozpisana jakby dla utworu wokalno-instrumentalnego.
reżyseria: Jan Peszek
„Scenariusz...” można by uznać za przykład wygłupu niegdysiejszej awangardy. Jednak w fenomenalnym wykonaniu Peszka wychodzi fenomen projektu Schaeffera, będącego apoteozą sztuki, a jednocześnie kpiną z jej dumy, prezentującego artystę jako kapłana i błazna w jednej osobie.
To kapitalne, że – wydawałoby się – niemożliwy projekt Schaeffera znalazł ucieleśnienie w „niemożliwym” aktorze Janie Peszku.
Spektakl nagrodzony:
Festiwal Małych Form Teatralnych w Szczecinie – główna nagroda.
Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu – główna nagroda.
Festiwal Teatrów Jednego Aktora w Toruniu – główna nagroda.
Festiwal Teatralny Krajów Europy Środkowej i Wschodniej w Nowym Yorku 1995 – Grand Prix.
20.45 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków oraz zakończenie festiwalu.
Festiwalowi towarzyszy wystawa 30 lat kłodzkich Zderzeń czynna w dniach 19 listopada–5 grudnia.
Miejsce prezentacji i spotkań
Kłodzki Ośrodek Kultury, pl. Jagiełły 1, Kłodzko
Bilety: 30-55 zł
Kasa KOK tel. 605 903 124 oraz na www.biletyna.pl
Ze względu na stan epidemiczny:
- ilość miejsc ograniczona
- miejsca nienumerowane
- organizator zastrzega możliwość odwołania spektakli oraz zwrotu za anulowane bilety
- obowiązuje dystans społeczny, maseczki, oświadczenia uczestnika wydarzenia
Organizator:
Kłodzki Ośrodek Kultury, pl. Jagiełły 1, 57-300 Kłodzko
tel. 74/867 33 64
www.centrum.klodzko.pl;
imprezy@centrum.klodzko.pl
• Dyrektor festiwalu: Marek Mazurkiewicz
• Patronat
Burmistrz Miasta Michał Piszko
Starosta Maciej Awiżeń
• Patronat medialny
TVP Wrocław, PR Wrocław