Wspólnotom Mieszkaniowym pod rozwagę

Autor: 
Zygmunt Jakubczyk

Ostatnimi czasy doświadczaliśmy sporo w sprawie Wodociągów Kłodzkich. Swego czasu pisałem o tym, w jaki sposób Wspólnota Mieszkaniowa zarządzana przez moją osobę, gospodaruje użycie wody w zakresie jej poboru i rozliczania. Wszyscy wiemy, że koszt jej poboru i odprowadzania ścieków, jest pozycją znaczącą w domowych budżetach. Jeśli dodamy do tego stałe podwyżki cen wody, sięgające skali 20% rocznie, to jawi nam się wcale pokaźna suma środków finansowych. Muszę w tym miejscu sprawiedliwość oddać zadość. Ostatnia podwyżka nie była aż tak znacząca. Dlaczego? Odpowiedzcie sobie Państwo sami. W naszym przypadku umowa o dostawę wody z Wodociągami nie jest zawarta z każdym właścicielem mieszkania. Zawarła ją Wspólnota, jako całość. W ten oto sposób, właściciele mieszkań pozbawili się ponoszenia kosztów opłaty abonamentowej, a jest to kwota nie mała, rocznie sięgająca 120 złotych. Ponosimy koszty opłaty abonamentowej jedynie od licznika głównego poboru wody (jeden abonament). Odczyt poboru wody i jej rozliczanie prowadzone jest przez zarządzającego Wspólnotą. Pozbyliśmy się również znaczącego problemu występującego dużego ubytku wody, a ściślej mówiąc, występującej dość dużej różnicy odczytowej poboru wody wykazywanego na liczniku głównym i sumie liczników (podliczników) poszczególnych mieszkań. Różnice te sięgały, a czasem i przekraczały 20%, co w przypadku poboru np. 150 m3 wody w okresie rozliczeniowym, dawało ubytek rzędu 30 m3. To 3 cysterny wody, za które w końcowym rozliczeniu i tak płacić muszą mieszkańcy. Pozbyliśmy się tego problemu. Mogę tak powiedzieć z całą odpowiedzialnością, przede wszystkim dlatego, że roczny okres dokonywanego odczytu poboru wody wykazuje stałą tendencję ubytkową wody nie przekraczającą poziomu 5%. Jak tego dokonaliśmy? Wspólnota w roku 2012 podjęła decyzję o dokonaniu wymiany wodomierzy we wszystkich mieszkaniach jednocześnie. Zamontowano wodomierze jednego producenta z zachowaniem wszelakich normatywów. Wymiana finansowana była z Funduszu Remontowego Wspólnoty i musimy przyznać się Państwu, że we wspólnym rozliczeniu całościowy koszt wymiany wodomierzy w 15 mieszkaniach nie przekroczył kwoty 900 złotych. Konsekwencją takiej decyzji, jest przejęcie przez Zarząd Wspólnoty odpowiedzialności za stały nadzór i okresową wymianę wodomierzy. To daje pewność i gwarancję, że nikt nieuprawniony, niepotrzebnie nie będzie przy tych wodomierzach grzebał. Wysiłek Wspólnoty niewielki, a efekty jakże znaczące. Przy okazji wyeliminowano wszelakiego rodzaju cwaniactwo, wprowadzając zasady rozliczania, w szczególności ubytków wody . Doświadczenie naszej Wspólnoty warte jest nagłaśniania, co niniejszym czynię. W końcu chodzi przecież o nasze własne pieniądze.

Wydania: