Remonty dróg powiatowych - plany na 2017 rok
Także na rok 2017 planowane są duże projekty na drogach powiatowych, m.in. w Kłodzku (przebudowa skrzyżowań na ul. Kościuszki i Noworudzkiej i powstanie w tych miejscach rond) oraz w gminie Międzylesie (droga Roztoki – Nagodzice – Międzylesie). W obydwu przypadkach gotowa jest już dokumentacja projektowa, a wnioski o dofinansowanie zostały złożone do Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. W trakcie przygotowywania są dokumentacje na budowę łącznika między ul. Dusznicką i ul. Noworudzką oraz przebudowę ul. Boh. Getta w Kłodzku.
Każda inwestycja drogowa, żeby mogła startować o dofinansowanie, musi mieć przygotowaną dokumentację projektową i kosztorys. Bez tych dokumentów, nawet na wstępnym etapie, w większości programów rządowych i unijnych nie ma możliwości ubiegania się o środki. Dodatkowym wymaganym elementem przy każdej dotowanej inwestycji jest zabezpieczony wkład własny, czyli posiadanie w budżecie jednostki samorządowej odpowiedniej kwoty w wysokości od 50% do 20% w zależności od programu.
Starosta Maciej Awiżeń od wielu lat przekonuje władze gmin, nadleśnictwa i przedsiębiorców, aby dokładali się do „wkładu własnego” na remonty dróg powiatowych na terenie swoich gmin, bo często jest to jedyna możliwość, aby w ciągu roku przeprowadzić więcej inwestycji w naszym powiecie. I w większości przypadków rozmowy te przynoszą pozytywny skutek, bo samorządowcy również dostrzegają realne korzyści z takiej współpracy, której efektem jest choćby umożliwienie lepszego dostępu do atrakcji w gminach, poprawa bezpieczeństwa czy rozwój gospodarczy i turystyczny
Rada Powiatu w 2012 roku uchwaliła dokument pn. „Program rozwoju sieci dróg powiatowych na terenie powiatu kłodzkiego”, który dokładnie opisuje stan i potrzeby modernizacyjne poszczególnych dróg powiatowych. Jednocześnie każdego roku ulewne deszcze albo podtopienia dokładają do tej listy kolejne odcinki. I w sytuacji idealnej drogi remontowane byłyby zgodnie z ich miejscem na liście priorytetów, z pierwszeństwem dla tych najbardziej zniszczonych i powodujących największe zagrożenie. Niestety priorytety gminne czy powiatowe rzadko pokrywają się z wytycznymi programów dofinansowujących. Powiat aplikuje więc do wszystkich programów, w których nasze drogi spełniają wytyczne – czasem zdarza się, że droga, znajdująca się na dalszym miejscu powiatowej listy, pasuje akurat do wymogów jakiegoś programu w danym roku i powiat, mając gotową dokumentację, może zgłosić ją do dofinansowania. Bo każdy nowo wyremontowany kilometr naszych dróg to poprawa bezpieczeństwa, zachęta dla turystów i inwestorów oraz ułatwienie życia mieszkańcom.